Balade

fr

Balade ontbijt

___
___

Het ontbijt, de belangrijkste maaltijd van de dag

Voedingsdeskundigen zijn het erover eens: het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag.  Zei grootmoeder ook al niet dat ontbijten ons gezond houdt? Het voordeel van ontbijten? Je verbrandt wat je aan het begin van de dag eet beter dan je andere maaltijden, namelijk je middagmaal en vooral je avondmaal.  

Een evenwichtig ontbijt is een must

___

Deze eerste maaltijd van de dag moet goed zijn voor zo’n 20% van je dagelijkse behoefte aan calorieën.  Om te beginnen, moet je ervoor zorgen dat je je lichaam goed hydrateert na de nachtrust. Een warme drank en een glas vruchtensap zijn dan ook ideaal bij het ontbijt. Vul dit aan met ontbijtgranen, die vezels bevatten, en een citrusvrucht voor een flinke dosis vitamine C. Een eitje levert dan weer de eiwitten die je nodig hebt om de dag goed te starten. 

Tradities, de wereld rond

___

Een goed ontbijt zorgt er ook voor dat je minder snackt in afwachting van het middageten. Het is ook de uitgelezen kans om te proeven van een andere keuken. Van traditioneel (brood, boter, confituur en koffie) tot landelijk (met ham en kaas), het kan allemaal! In het Verenigd Koninkrijk is het ontbijt een heerlijk uitgebreide maaltijd, met alles van geroosterd brood, confituur, eieren en bacon tot bonen in tomatensaus. De Canadezen houden van een kop zwarte koffie en pannenkoeken met ahornsiroop als ontbijt. In Rusland bestaat het traditionele ontbijt uit thee met blini’s en gerookte vis. In Australië ontbijt men graag met geroosterd brood belegd met avocado en kaas (feta of halloumi), terwijl de Duitsers graag zwart brood eten met (soms gerookte) ham en verschillende soorten kaas. 

Boter, een bron van vitamine A

___

Hoe dan ook, wij Belgen kunnen ons geen ontbijt voorstellen zonder brood (en ontbijtkoeken op zondag) en boter, niet? Boter is een bron van vitamine A, die essentieel is voor de ogen, huid en darmen. Brood heeft een heel hoge glycemische index (96/100), maar als je het met boter besmeert, kun je deze index verlagen (60/100). De vetten vertragen de opname van koolhydraten namelijk.  De juiste portie? 10 gram boter op 60 gram brood.  Wil je de glycemische index nog verder verlagen, kies dan volkoren-, meergranen- of bruin brood. Boter brengt alle smaken naar boven en zet ze nog beter in de verf.

Een tip om nog meer te genieten van zijn smaak?

___

Smeer een goeie laag boter op een sneetje geroosterd brood, zonder te hard te drukken met je mes… de warmte van de toast zal de boter lichtjes doen smelten en zal al zijn smaken doen vrijkomen. Overheerlijk!